S-a întâmplat în 20 iulie 1873

S-a întâmplat în 20 iulie 1873: S-a născut Alberto Santos-Dumont, pionier brazilian al aviaţiei. Alberto Santos-Dumont  (n. 20 iulie 1873 – d. 23 iulie 1932) a fost unul dintre pionierii aeronauticii. S-a născut, a crescut şi a decedat în Brazilia. Contribuţiile sale în aeronautică provin din perioada în care locuia în Paris, Franţa.

S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
S-a întâmplat în 20 iulie 1873
3 60

        Santos-Dumont s-a născut în Fazenda Cabangu, o fermă în orașul brazilian Palmira, astăzi cunoscut sub numele Santos Dumont. A fost al șaselea din cei 8 copii ai familiei Dumont, și a crescut pe o plantație de cafea deținută de părinții săi, în statul São Paulo. Tatăl său, francez de origine, a fost inginer, și a avut întotdeauna tendința de a folosi ultimele invenții, care ușurau munca fizică. Cu ajutorul acestor invenții de ultimă oră Dumont-tatăl a acumulat o avere uriașă, și a devenit cunoscut pe teritoriile Braziliei drept „Regele cafelei în Brazilia”.

        El a fost pasionat de mașini, și încă de la o vârstă fragedă, a învățat să conducă un tractor cu aburi și locomotive utilizate pe plantația părinților săi. De asemenea, el era un mare fan al lui Jules Verne și citise deja toate cărțile sale până la vârsta de 10 ani. Santos a scris în autobiografia sa că visul de a zbura s-a născut în momentul în care contempla magnificul cer al Braziliei, în lungile și însoritele după-amiezi petrecute pe plantația părinților săi. Potrivit obiceiului familiilor prospere ale timpului, după terminarea cursurilor primare private, tânărul Alberto a fost trimis într-un oraș mai mare pentru a-și continua studiile.A studiat o perioadă la „Colégio Culto à Ciência” („Colegiul culturii și științei”), în Campinas.

       În 1891, tatăl lui Alberto a avut un accident în timp ce inspecta niște mașinării. După un timp, s-a hotărât să vândă plantația și să se mute în Europa cu soția sa și copiii cei mici. La vârsta de 17 ani, Santos a părăsit școala „Escola de Minas” pentru a se duce la Paris. Primul lucru pe care l-a făcut când a ajuns în capitala Franței, a fost să își cumpere un automobil. Mai târziu, a urmat cursuri de fizică, chimie, mecanică și electricitate fiind ajutat în particular de un profesor.

        În 1898, Santos-Dumont a pilotat pentru prima dată propriul model de balon numit Brésil. După numeroase zboruri cu balonul, Alberto şi-a întors atenţia asupra baloanelor dirijate (sau „dirijabile”, un tip de balon care mai degrabă înaintează prin curenţii de aer decât să se lase purtat de aceştia).Între 1898 şi 1905, a construit şi a pilotat 11 dirijabile. Dirijabilul cu care Santos a înconjurat turnul Eiffel a fost Dirijabilul Nr. 6. Astfel, el a devenit prima persoană care a demonstrat faptul că zborul controlat este realizabil. Această „cucerire a aerului”, în special prin câştigarea titlului Deutsch de la Meurthe în data de 19 octombrie 1901 prin înconjurarea Turnului Eiffel, l-a ridicat la statutul de cea mai recunoscută persoană din lume la începutul anilor 1900.
       Deşi Santos-Dumont a continuat studiul dirijabilelor, principalul său interes a devenit studiul aeronavelor „mai grele decât aerul”. Până în 1905 el a terminat proiectul primei aeronave, dar şi un elicopter. Într-un final a reuşit să-şi atingă scopul, zborul cu o aeronavă „grea”, în data de 23 octombrie 1906 la Paris, când a pilotat avionul 14-bis sau Oiseau de proie („pasăre de pradă”) în faţa unei mulţimi de spectatori, pe o distanţă de 60 de metri la o înălţime de 2 sau 3 metri. Acest eveniment înscris în documente, a fost considerat de către Aeroclubul Francez, primul zbor şi prima demonstraţie publică din Europa, demonstrând spectatorilor că o aeronavă mai grea decât aerul, poate decola fără ajutorul altor surse de energie din exterior. Traian Vuia nu intra în calculele aeroclubului Francez… Poate pentru că nu avea mijloacele băneşti ale lui Santos-Dumont?… Cu această realizare, Santos-Dumont a câştigat premiul „Archdeacon” propus de francezul Ernest Archdeacon în iulie 1906, urmând a se înmâna primului aviator care va zbura pe o distanţă mai mare de 25 m. În data de 12 noiembrie 1906, Santos-Dumont a înregistrat primul record aviatic  zburând 220 de metri în mai puţin de 22 secunde.
        Un alt domeniu care s-a bucurat de numeroase contribuţii ale aviatorului Santos-Dumont a fost cel al controlului aviaţiei. Un lucru care necesită a fi menţionat este punerea în folosinţă a eleroanelor pe aripa superioară. Deşi eleroanele au mai fost folosite la planoare, Santos-Dumont a fost cel care le-a introdus în tehnologia construcţiei de avioane. Santos-Dumont este considerat de multe cercuri de pe mapamond inventatorul avionului, iar în ţara sa, Brazilia, este numit „Părintele aviaţiei”.Ultimul proiect al lui Santos a fost monoplanul numit Demoiselle (începând cu varianta nr. 19, până la nr. 22). Acest monoplan a fost proiectat strict pentru uzul personal, însă mai târziu i-a lăsat de bunăvoie şi pe alţii să-i folosească invenţia. Fuselajul era construit din fibră de bambus îngroşată, iar pilotul se aşeza între roţile principale ale trenului de aterizare.
         Revenind puţin la Vuia al nostru, în 18 martie 1906, deci mai devreme cu câteva luni  decât  Santos-Dumont, pe o tarla de lângă Montesson, o mică localitate de lângă Paris, aparatul de zbor construit de Traian Vuia se desprindea de la sol. După o accelerare pe o distanţă de 50 de metri, aeroplanul-automobil în formă de liliac s-a ridicat la o înălţime de aproape un metru, a zburat pe o distanţă de 12 metri, după care paletele elicei s-au oprit, iar avionul a aterizat forţat. A fost un pas mic pentru om, un salt uriaş pentru omenire. Este considerat primul zbor autopropulsat cu un aparat mai greu decât aerul. Adică aparatul s-a desprins de la sol prin forţe proprii.
       Premiera lui Vuia nu a fost recunoscută de toată lumea. Isprăvile în domeniul aeronauticii ale geniului român au fost multă vreme puse la îndoială, nerecunoscute ori ignorate, ba de Aeroclubul Francez, ba de Academia Română care, pentru o perioadă, l-a şi îndepărtat pe Vuia din rândul membrilor săi. Marea problemă este că pionierii aviaţiei româneşti au fost, prin posibilităţile lor materiale, destul de modeşti, în comparaţie cu alţi realizatori în domeniul aviaţie, precum fraţii Wright sau Santos-Dumont, care chiar era foarte bogat. Ei au adunat multă presă în jurul lor, au promovat un anumit adevăr, adevărul lor. Dar adevărul este unul. Este atestat istoric. Traian Vuia a fost primul care s-a desprins de la sol cu mijloace proprii de bord. Fraţii Wright au realizări deosebite în domeniul lor, dar au fost lansaţi prima dată cu o catapultă. Deşi trebuie să recunoaştem că zborurile lor au fost senzaţionale. Vuia nu a fost la vremea respectivă acreditat de către Aeroclubul Franţei – autoritatea aeronautică care înregistrează recordurile, pentru că aceştia nu au fost prezenţi pentru înregistrarea lui. Unii istorici atribuie anumite realizări celor care au fost mai vizibili în acea perioadă. Dar presa vremii a consemnat şi a fotografiat zborul lui Vuia, iar acesta a constituit un document după care ulterior au fost recunoscute realizările pe plan international.

    „Am dovedit că se poate zbura cu un aparat mai greu decât aerul. Nu m-am ascuns, am experimentat în văzul tuturor. Pot continua şi alţii, aşa se va realiza progresul aviaţiei mondiale”, spunea Traian Vuia…. Fără a diminua cu nimic rolul altora…

Surse:

https://www.britannica.com/biography/Alberto-Santos-Dumont

https://www.famousscientists.org/alberto-santos-dumont/

https://www.innovadoresdeamerica.org/en/alberto-santos-dumont/

https://biography.yourdictionary.com/alberto-santos-dumont

https://adevarul.ro/locale/timisoara/dezbatere-incinsa-bruxelles-zburat-primulu-romanul-traian-vuia-brazilianul-santos-dumont-fratii-americani-wright-adevarul-unul-1_58c3ee145ab6550cb839e791/index.html

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

The post S-a întâmplat în 20 iulie 1873 appeared first on Jurnal Spiritual.

Source: Jurnal Spiritual

319 total views, 3 views today

Facebook Comments