S-a întâmplat în 15 august 1925

S-a întâmplat în 15 august 1925: Şi-a luat zborul din bazinul portului Constanţa primul hidroavion românesc, realizat de inginerul Radu Stoika (1900-1971) în acelaşi an. Viteza maximă a acestui aparat a fost de 160 km/oră. La data la care a realizat hidroavionul, Stoika avea 25 de ani și era inginer specializat în aeronautică, școlit la Paris și Londra.

S-a întâmplat în 15 august 1925
S-a întâmplat în 15 august 1925
S-a întâmplat în 15 august 1925
S-a întâmplat în 15 august 1925
S-a întâmplat în 15 august 1925

Hidroavionul care era dotat cu un motor Hiero 220 CP, cu șase cilindri verticali și elice propulsivă, era capabil să zboare opt ore, cu o viteză de 160 km/oră, la un plafon de 4.000 de metri. A fost probat la puțin timp după realizare, decolând din portul Constanța; rezultatele au fost excelente, impresionându-l pe Regele Carol II, care a recomandat aparatul de zbor Ministerului de Război,
În 1919 un grup de ofiţeri de marină a luat în primire, la Constanţa, 12 hidroavioane Brandemburg W 12 şi UTZI, care reprezentau captură de război în urma unei contraofensive împotriva trupelor maghiare. La data de 15.05.1920 a fost înfiinţată Escadrila de Hidroplane, prima structură organizatorică a hidroaviaţiei române. La 21 iulie 1920, în portul Constanţa, a avut loc zborul primului hidroavion care a consacrat hidroaviaţia ca forţă distinctă în aviaţia românească.
În martie 1924 Direcţia Aeronautică a Ministerului de Război a adresat tuturor marilor case străine, specializate în construcţia de avioane, cereri pentru prezentarea ofertelor.La 15 august 1925 are loc zborul primului hidroavion românesc, proiectat în 1923 şi numit Getta. Decolarea a avut loc din bazinul Titan din Constanţa, iar pilot era vestitul pilot Romeo Popescu. Reuşita zborului a făcut ca statul român să mai comande trei aparate.Hidroavionul a fost construit după planurile inginerului Radu Stoica, la Atelierul de Construcţii a lui Nicolau.
În anul 1926 Uzinele din Seste Calende au prezentat la Constanţa un hidroavion Savoia-Marchetti S59 bis, cu bune performanţe, apreciate de membrii Comisiei române pentru procurarea materialului aeronautic. Ministerul de Război a comandat un lot de 12 avioane de acest tip. În anul 1928 a sosit în ţară primul lot de patru hidroavioane Savoia-Marchetti care, la 15 august 1928, de Ziua Marinei, au fost botezate de Regele Mihai I şi au intrat în dotarea Grupului de Hidroaviaţie format din Escadrila 1 de Zbor, pe malul de est al Lacului Siutghiol, Escadrila 2 Parc şi Escadrila 3 Depozit, dislocate la Anadalchioi, unde se afla comandamentul grupului. Echipajele hidroavioanelor aveau comandant un ofiţer de marină, care era in acelaşi timp si observator.
La 17 iulie 1930 Grupul de Aviaţie Maritimă a căpătat denumirea de Flotila de Hidroaviaţie şi s-a mutat la Palazu. Prin adresa nr.1384 din 31 octombrie 1930, semnată de ministrul român al apărării, generalul de divizie adjutant Condiescu, un ofiţer superior a fost însărcinat pentru a trata cu Societatea Isata Fraschini Italia pentru achiziţionarea a 26 de hidroavioane Savoia-Marchetti.
Ministerul Armatei, prin Comitetul Materialelor de război, s-a întrunit la sediul Marelui Stat Major în zilele de 7 şi 11 noiembrie 1930, având la ordinea de zi chestiunea înzestrării armatei cu hidroavioane.Prin decizia Comitetului Consultativ al Ministerului Armatei, ca urmare a studiului Serviciului Tehnic, s-a hotărât dotarea cu hidroavioane Savoia-S65 cu motor Walter. Drept urmare, Jurnalul Consiliului de Miniştri nr.139 din 21 februarie 1931, consfinţea comanda definitivă de 26 de hidroavioane.
Hangarele de la sudul lacului Siutghiol au devenit neîncăpătoare şi în 1933 a fost finalizată construcţia hangarelor şi hidroescalei de la Palazu Mare.La 6 iunie 1932, din ordinul lui Carol al II-lea, vila reginei (actualul restaurant Castel din Mamaia) a fost predată Flotilei de Hidroaviaţie din Mamaia, suverana mutându-se la Balcic.Prin contractul secret nr. 294 din 20 mai 1939 al Ministrului Aerului şi Marinei, încheiat cu aprobarea Guvernului, s-a comandat societăţii Cantieri Riunti del Adriatica din Montfalcone – Trieste, un număr de 12 hidroavioane de luptă, tip Cant Z 501, complet echipate, plus şase motoare de schimb.
În 1941 Comandamentul Aero-Dobrogea era format din Escadrila 101 Hidro-Patrulare şi Escadrila 102 Hidro-Informaţie şi făcea parte din cadrul Diviziei de Mare, din Comandamentul Marinei Regale. La 22 iunie 1941 baza de hidroavioane de la Siutghiol-Mamaia cuprindea 164 de cadre, iar după numai 70 de zile de război, au fost efectuate 255 de misiuni, cu un total de 1324 ore de zbor.Cel mai semnificativ moment al hidroaviaţiei îl constituie celebra evacuare a militarilor români din Crimeea din 27 aprilie – 14 mai 1944, când au fost evacuaţi pe calea aerului peste 3000 de militari.Cele mai importante misiuni ale echipajele hidroavioanelor au constat în supravegherea zonei maritime şi costiere; asigurarea navigaţiei pe drumurile costiere, interzicerea apropierii de coastă a navelor inamice; interzicerea debarcării inamicului pe litoralul românesc.La 8 septembrie 1944 Flotila de Hidroaviaţie a fost subordonată de armata sovietică.
La 1 iunie 1948 Escadrila de Hidroaviaţie a trecut în subordinea Marinei Militare, fiind subordonată din punct de vedere administrativ Flotilei 4 Aerotransport Bucureşti. La 1 aprilie 1950 Escadrila de Hidroaviaţie a trecut în subordinea Comandamentului Aviaţiei din punct de vedere al pregătirii de luptă, pregătirii cadrelor, pregătirii politice, dotării tehnice, contrainformaţiilor şi mobilizării. Hidroaviaţia a rămas subordonată Comandamentului Marinei Militare numai din punct de vedere operativ, al hranei, echipamentului şi finanţării.Ultima structură aeronavală – Patrula 256 Hidroaviaţie – a fost desfiinţată la 1 aprilie 1960.
Surse:
https://www.ziuaconstanta.ro/constanta-online/constanta-de-odinioara-in-imagini/constanta-hidroavionul-getta-54036-374642.html
https://www.navy.ro/despre/organizare/istoric_elicopt.php
https://www.ziuaconstanta.ro/in-constanta/constanta-de-odinioara-in-imagini/constanta-de-odinioara-getta-si-a-luat-zborul-peste-lacul-techirghiol-639714.html

Alte articole găsiţi aici.

Nicolae Uszkai

The post S-a întâmplat în 15 august 1925 appeared first on Jurnal Spiritual.

Source: Jurnal Spiritual

2,723 total views, 3 views today

Facebook Comments